У нашој школи одржано је стручно усавршавање на тему „Морални утицаји на развој личности“. Присуствовали су сви наставници Стручног већа за разредну наставу укључијући директора школе као и стручни сарадници – педагог и психолог школе.
Основни циљ је утврђивање који све фактори утичу на морални развој личности детета. Познато је да на морални развој личности утиче свакако породица али и многи фактори из средине (образовно-васпитне установе, средства информисања, друштвене мреже…). Сходно томе, у школи је извршено истраживање три аспекта утицаја на морални развој личности детета:
- утицај породице;
- утицај школе као образовно-васпитне институције кроз призму верске наставе;
- утицај разних друштвених мрежа (фејсбука, инстаграма, твитера…).
У истраживању утицаја породице на морални развој личности учествовало је 37 ученика наше школе узраста 9-11. година (трећи и четврти разред). Ученици су одговарали на осам питања која се односе на систем моралних вредности у породици. Истакла бих да резултати очекивано показују изузетан утицај родитеља на морално узрастање и усмеривање деце. Резултати анкетирања ученика показали су да у већини породица постоји изграђен систем моралних вредности. У прилог томе говоре чињенице да 72,97% ученика се труде да код куће увек послушају своје родитеље и то чине управо из љубави према својим родитељима али и зато што желе да их послушају по својој слободној вољи. Скоро половина ученика (43,24% испитаника) изјаснило се да никада не користе ружне речи, а они који то нажалост чине, то чине угледајући се на своје родитеље. Мањи удео испитаника ружне и непримерене речи користе из навике.
Други аспект истраживања се односи на испитивање улоге школе као образовно-васпитне институције у развоју система моралних вредности кроз призму верске наставе. Истраживање је обављено у виду анкете у којој је учествовало 41 ученик узраста 13-14. година (седми и осми разред). Овај узраст ученика је одабран из разлога што се очекује да су се у периоду од почетка школовања изградили у вери и да у том контексту имају изграђена одређена убеђења и ставове о животу, више него што је то случај са ученицима млађег узраста. Питања су осмишљења на начин да деца одговарају у вези ситуација из свакодневног живота с тим да су у питања биле проткане божије заповести тачније последњих шест заповести које говоре о односу човека према ближњима својим, а које се изучавају на часовима верске наставе. Резултати су недвосмислено показали да школа а нарочито верска настава имају изузетно велики утицај на развој моралних вредности ученика, обзиром да је ученицима изузетно битна љубав и подршка родитеља у свакој животној ситуацији, а с друге стране и деца су та која указују и деле љубав и несебичну помоћ својим родитељима. Такође, резултати показују да је већина ученика изградило став о љубомори као нечему што треба избегавати и борити се да се не поклекне развоју љубоморе обзиром да је сваки човек створен као личност и треба му приступити с љубављу, треба му помоћи а не одмагати.
Трећи аспект истраживања односи се на испитивање улоге друштвених мрежа на систем моралних вредности. Такође, у овој анкети учествовали су ученици седмог и осмог разреда што је било најпримереније истраживању. Очекивано 99% ученика користи неки вид друштвених мера. Резултати су показали да постоји утицај друштвених мрежа на систем моралних вредности али је он знатно мањег обима од утицаја породице и школе. Већина ученика (80,49% испитаника) поштује систем вредности које су им усадили њихови родитељи односно поштују их и на друштвеним мрежама а мањи проценат ученика да систем моралних вредности из свакодневног живота не важи на друштвеним мрежама јер су, по њиховом мишљењу, друштвене мреже одвојене од живота у стварности. Поједини ученици, додуше у мањем проценту, користе псеудоним како бих исказали своје право мишљење обзиром да не желе да се сазна њихов прави идентитет и како не би сносили последице.
Као коначни закључак истраживања навела бих да су многобројни утицаји који утичу на развој моралних вредности личности детета али свакако је најважнији и немерљиви значај породице обзиром да дете у породици стиче прва искуства из друштвених односа и упознаје од својих родитеља основне моралне вредности (јер је породица мала Црква). Школа је следећа карика у ланцу изградње моралних вредности, после породице највише врши доградњу моралних особина изграђених у породици и основни задатак свих нас који радимо са децом је управо да их усмеримо на прави пут а то је пут моралних вредности и несебичне љубави према ближњима.
Станислава Темеринац
вероучитељ
АНКЕТА – утицај верске наставе на развој моралних вредности
- Да ли вам је у свакој ситуацији битно да вас родитељи/старатељи подржавају:
- увек;
- понекад;
- никад.
- Када вас родитељи/старатељи критикују због неког поступка, како реагујете:
- смирено и пажљиво их саслушам;
- расправљам се са њима;
- не занима ме њихово мишљење, увек радим по своме.
- Да ли је оправдано извршити крађу:
- да;
- не;
- понекад.
- У случају неслагања родитеља, како би поступио/ла:
- подржао/ла бих само једног родитеља;
- не бих се мешао/ла у њихов однос;
- покушао/ла бих да помирим своје родитеље.
- Да ли је абортус морално оправдан:
- да, јер свако има право на свој избор и одлуку;
- не, јер је то погрешно одлука.
- Како реагујеш у ситуацији када си љубоморан/а на некога:
- престанеш да комуницираш са њим;
- импулсивно реагујеш;
- у срцу свом си љут/а а не показујеш то јавно;
- нисам љубоморан/а на друга или другарицу.
- Да ли некада говориш неистину:
- понекад ;
- увек говорим истину;
- често говорим неистину.
- Ако си на претходно питање одговорио/ла са понекад или често говорим неистину, одговори на питање Зашто прибегаваш неистинама?
- из шале;
- несвесно из навике;
- свесно и намерно.
Хвала на одговорима!
АНКЕТА – утицај породице на развој моралних вредности
- Да ли код куће послушаш родитеље/старатеља:
- увек;
- никад;
- понекад.
- Више слушам:
- тату;
- маму;
- обоје подједнако.
- Родитеље/старатеља послушам зато што:
- волим своје родитеље/старатеље и желим да их послушам;
- бојим се да ме родитељи/старатељи не казне због непослушности.
- Када погрешим:
- родитељи/старатељи ми објасне зашто је погрешно моје понашање;
- ништа ми не објашњавају и не питају ме већ ме одмах казне.
- Ако се посвађам са братом или сестром:
- родитељи/старатељи одмах прекидају расправу и решавају проблем;
- родитељи/старатељи не реагују на расправу.
- Понекад користим ружне речи:
- из навике;
- зато што то раде и моји родитељи/старатељи;
- никад не говорим ружне речи обзиром да је то непристојно.
- Увек се угледам и понашам:
- пристојно јер су ме тако научили родитељи/старатељи;
- пристојно у присуству родитеља/старатеља, а како ја желим када нису присутни родитељи/старатељи;
- увек на исти начин како се понашају моји родитељи/старатељи.
- У твојој породици постоје тачно утврђена правила понашања која се морају поштовати увек:
- да;
- не;
- правила се мењају у зависности од ситуације и ко је присутан у кући.
ХВАЛА НА ОДГОВОРИМА!
АНКЕТА – утицај друштвених мрежа на морални развој личности
- Које друштвене мреже користиш?
- Фејсбук;
- Твитер;
- Месинџер;
- Инстаграм;
- Не користим.
- На интернету користим увек:
- право име;
- псеудоним;
- и једно и друго.
- Псеудоним користим:
- како би могао/ла увек слободно да кажем своје мишљење без страха и осуде других;
- како би заштитио/ла свој идентитет.
- Право име користим:
- јер увек говорим истину;
- јер увек волим да сви чују моје мишљење и ставове.
- На друштвеним мрежама објављујем:
- увек пристојне слике и фотографије обзиром да ми је стало до мишљења породице и околине;
- постављам слике и фотографије које ја желим јер ми није стало до мишљења других;
- у зависности од ситуације.
- Да ли користиш непримерене речи и псовке на друштвеним мрежама:
- не;
- увек;
- како кад, у зависности од ситуације и окружења.
- Да ли изграђене принципе, ставове и правила понашања увек поштујеш на интернету:
- увек;
- понекад у зависности од ситуације;
- не, јер је једно интернет а друго свакодневни живот.
ХВАЛА НА ОДГОВОРИМА!