Инклузија у ОШ „Браћа Новаков“
Професионална оријентација
Моја школа – мој клуб
Клуб читалаца
Зелене школе Војводине
Дан по дан
Новинари
Инклузивна пракса у ОШ „Браћа Новаков“ Силбаш
У Основној школи „Браћа Новаков“ инклузивно образовање је присутно већ низ година, само што са законским променама поприма различите облике реализације.
После ступања на снагу Закона о основама система образовања и васпитања у септембру 2009. године наша школа је поставила следеће циљеве:
унапређивање професионалних компетенција запослених у школи за рад са децом и ученицима са сметњама у развоју/тешкоћама у учењу
сензибилизација свих школских актера за прихватање и подршку деци и ученицима са сметњама у развоју/тешкоћама у учењу
квалитетније укључивање деце и ученика са сметњама у развоју/тешкоћама у учењу у образовно-васпитни процес у оквиру редовног система образовања и укључивање деце из осетљивих група у систем образовања.
Како би допринели остваривању тих циљева постављени су следећи задаци:
Рад на додатној едукацији реализатора образовно-васпитног рада
Наша школа је у установи организовала реализацију следећих семинара и едукација:
„Инклузивно образовање и индивидуални образовни план“
„Мотивација и психолошки принципи учења“
„Планирање у разредној настави уз примену иновативних метода“
„Читањем и писањем до критичког мишљења“
„Сметње у учењу – препознавање и превазилажење сметњи у учењу деце предшколског и школског узраста“
Укључивање у ДИЛС пројекат и обука Школског тима за савладавање стратегија и поступака прилагођавања наставе деци и ученицима са сметњама у развоју/тешкоћама у учењу/даровитој деци.
Едукација чланова стручних већа кроз следеће садржаје:
Стручно веће разредне наставе:
„Хиперактивност код деце школског узраста“
„Диференцирана настава у настави математике“
„Електронско учење у настави“
„Умемо ли да реализујемо ИОП и колико успешно“
Стручно веће наставника друштвено-језичке групе предмета
„Могућности примене рачунара у настави језика“
„Методе активног учења“
„Диференцирана настава у реализацији садржаја музичке културе“
„Развој индивидуалних способности кроз наставу ликовне културе“
Стручно веће наставника природно-математичке групе предмета:
„Корективне вежбе на отклањању лошег држања тела“
„Методе активног учења“
„Ученици у улози наставника – водича“ на примеру наставе географије
„Експеримент у настави – истраживачки радови ученика“ на примеру наставе хемије
Наставничко веће
„Допунски и додатни рад у основној школи“
„Оцењивање ученичких постигнућа и образовни стандарди“
„Библиотека и настава“
„Конфликти – ненасилно решавање конфликата“
„Презентација припремног предшколског програма“ (активности из садржаја ППП које доприносе предупређењу тешкоћа у учењу и умањењу развојних потешкоћа)
У току школске 2011/2012. године школа у области едукације реализатора образовно-васпитног рада планира:
акредитовани семинар за све чланове Наставничког већа „НТЦ систем учења – развој креативног и функционалног размишљања и ефикасног учења“ (број 821 из Каталога сталног стручног усавршавања запослених у образовању за школску 2011/2012. годину)
акредитовани семинар за васпитаче ППП „Припрема за почетно читање и писање – од слуха до слова модел Б“ (број 771 из Каталога сталног стручног усавршавања запослених у образовању за школску 2011/2012. годину)
За Стручно веће за разредну наставу предвиђена је едукација на следеће теме:
„Мотивација и школско учење“
Имплементација метода активног учења и иновативних метода обрађених кроз семинар „Читањем и писањем до критичког мишљења“ на примеру наставе српског језика, математике и света око нас на разредној настави
За Стручно веће наставника друштвено-језичке групе предмета предвиђена је едукација на следеће теме:
Имплеметација метода активног учења и иновативних метода обрађених кроз семинар „Читањем и писањем до критичког мишљења“ на примеру наставе енглеског и словачког језика.
За Стручно веће наставника природно-математичке групе предмета предвиђена је едукација на следеће теме:
Имплеметација метода активног учења и иновативних метода обрађених кроз семинар „Читањем и писањем до критичког мишљења“ на примеру наставе физике и математике.
„Сметње у развоју и настава физичког васпитања“
„Рад са даровитим ученицима кроз наставни и ваннаставни рад“
Наставничко веће
„Нове наставне методе које доприносе ефикасном учењу“
„Задовољство и незадовољство ученика активностима и радом у школи“ – приказ истраживања
„Међуљудска комуникација“
У оквиру сензибилизације реализатора образовно-васпитног рада за прихватање и подршку деци и ученицима са сметњама у развоју/тешкоћама у учењу предвиђене су следеће активности
Анализа успеха сваког појединог ученика на седницама одељењских већа како би се пронашла мера за сваког ученика.
Анализа примера добре праксе за рад са децом и ученицима са сметњама у развоју/тешкоћама у учењу на састанцима стручних већа и тимова ради усавршавања сопствене праксе реализатора.
Позивање родитеља и осталих чланова породице деце и ученика, представника суседних школа, здравствених радника, удружења Рома и локалне самоуправе на презентације ученичког стваралаштва у које су укључени сви ученици школе.
Мото школе је „Свако дете може да учи“ и налази се у холу школе и истиче се на свакој манифестацији културног и спортског садржаја.
Промоција инклузивне праксе преко медија, преко сајта школе, преко Савета родитеља и Школског одбора.
Преглед писмених припрема наставника за час како би се сагледала индивидуализација наставног процеса.
Непрестано подстицање реализатора образовно-васпитног процеса на потребу индивидуализације рада са ученицима.
Едукација родитеља о потреби и начину бављења дететом од предшколског узраста.
За квалитетније укључивање деце и ученика са сметњама у развоју/тешкоћама у учењу у образовно-васпитни процес у оквиру редовног система образовања предвиђено је:
Осавремењавање образовно-васпитног процеса кроз примену наставне технологије (лап топ, пројектор, магнетне табле, музичка линија и сл.).
Приказ знања и умења деце и ученика кроз манифестације и приредбе (ликовна колонија, базар рукотворина, игре без граница, крос, спортски турнири, садржај програма приредби).
Усмеравање деце и ученика у школске и ваншколске активности како би се развили потенцијали деце и ученика.
Израда досијеа деце и ученика ради ближег упознавања и раног откривања тешкоћа/сметњи у развоју/учењу и рада на превенцији истих.
Упућивање деце и ученика у специјализоване институције ради отклањања уочених тешкоћа/сметњи у развоју/учењу.
Организација логопедског рада у школи.
Ангажовање професора разредне наставе приправника-стажиста као сарадника учитељима који у одељењу имају већи број ученика/ученика са тешкоћама/сметњама у развоју/учењу.
Израда идивидуалних образовних планова за ученике.
Помоћ и подршка реализаторима ИОП-а од стране педагошко-психолошке службе и стручних лица мимо школе.
На основу праћења реализације свега наведеног, за наредни период школи и даље остаје задатак савладавања проблема на унапређењу професионалних компетенција за рад са децом и ученицима са тешкоћама/сметњама у развоју/учењу. Треба појачати рад на сензибилизацији свих запослених ради постизања јединственог приступа у спровођењу инклузивне праксе. И даље се питамо колико смо успешни у реализацији ИОП-а и евалуацији ученичких продуката рада, тј. примени Правилника о оцењивању. Нужно је да оцену схватимо као меру индивудуалног нивоа знања, умења, напредовања ученика у односу на претходно постигнуће, односно да оцену схватимо као уважавање индивидуалних разлика, потребе за подршком и нивоа постигнућа ученика.
Раjка Чабрило, педагог школе и Владимир Шимо, психолог школе
МОЈА ШКОЛА – КЛУБ
Четврти општински турнур мини макси куп за девојчице узраста 2003. и млађе одржан је у Обровцу 17.3.2016.
Учествовало је шест екипа:
Бачка Паланка ОШ „Десанка Максимовић“ и „Вук Караџић“,
Силбаш ОШ „Браћа Новаков“,
Обровац ОШ „Жарко Зрењанин“,
Челарево ОШ „Здравко Челар“ и
Гајдобра ОШ „Алекса Шантић“.
екипа са наставником сви учесници
Вести
Домаћин турнира у фудбалу за девојчице у оквиру пројекта „Моја школа мој клуб“ била је ОШ „Десанка Максимовић“ из Бачке Паланке. Поред школе домаћина учешће је узело још четири општинске школе: ОШ „Вук Караџић“ (Бачка Паланка), ОШ „Браћа Новаков“ (Силбаш), ОШ „Милета Протић“ (Товаришево) и ОШ „Алекса Шантић“ (Гајдобра).
Иако резултат овде није био примаран у овом првом сусрету ове школске године, најуспешније су биле девојчице из Силбаша које су у финалу савладале екипу домаћина, која је имала значајну подршку са трибина. Свака од екипа је показала овладаност техником игре, поштовање противника и максимално залагање за своју екипу.
Све екипе (представници школа) су се договориле да се ове школске године састају једном месечно, сваки пут у другој школи. Направљен је оквиран план одигравања турнира и следећи сусрет је заказан у Силбашу средином децембра.
На крају, у пријатној и пријатељској атмосфери сви су се срдачно поздравили у ишчекивању следећег сусрета.
ОШ “Јован Јовановић – Змај“ Змајево је организовала турнир у фудбалу за девојчице у оквиру пројекта „Моја школа-мој клуб“. Турнир се одржао у оквиру распореда Фестивала фудбала за пролећни део у региону ТФС Нови Сад, спортско дружење је реализовано 27.4.2016. године на Спортском Центру у Змајеву. Турниру су присуствовале екипе из осам школа (од V до VIII разреда), а све су учеснице пројекта „Моја школа – мој клуб“:
А групa:
1. ОШ „Доситеј Обрадовић“ Нови Сад;
2. ОШ „Вук Караџић“ Бачко Добро Поље
3. ОШ „Бранко Радичевић“ Равно Село
4. ОШ „Бранко Радичевић“ Савно Село
Б група:
1. ОШ „Јован Јовановић-Змај“ Змајево
2. ОШ „Братство Јединство“ Куцура
3. ОШ „Браћа Новаков“ Силбаш
4. ОШ „Десанка Максимовић“
У лепом пролећном дан и фудбалској игри на отвореним теренима, дружење је протекло на завидном нивоу, и у другарском духу.
БАВИТЕ СЕ СПОРТОМ НЕ МОЖЕ ДА ШКОДИ,
СПОРТИТИ СУ БИЛИ И БИЋЕ У МОДИ !
МЕЂУШКОЛСКИ ПРОЈЕКАТ „КЛУБ ЧИТАЛАЦА“
Пројекат Клуб читалаца је међушколски пројект. Пошто нас активности чине задовољним иницијативу је покренула Марија Милосављев, наставница српског језика која је већ имала снажно искуство у пројектима – Дан по дан, Креативно писање. Сада је одлучила да се одазове изазову и настави промоцију читање и развој критичког мишљења. Верујемо, да ће ова активност дати добробит на свим плановима у развоју личности ученика и њиховим постигнућима, кроз свакодневни рад и самообразовање. На почетку школске године клуб читалаца у Силбашу броји 37 ученика са разредне и 28 са предметне наставе. Конкурс је отворен читаве школске године, па верујемо да ће ученици разговарајући међу собом покренути оне који су се колебали и који на почетку године ницу схватили вредност ове активности.
Након упућене поруке Марије Кири „Ничега се не треба плашити, треба само разумети“ а пошто знамо, да је читање извор знања надамо се великом одазиву наших ученика.
Ово су чланови клуба из наше школе:
НА ПОЧЕТКУ БЕШЕ СЛОВО – БУКВАР
Ученици из Деспотова посетили су изложбу посвећену букварима 24.11.2015. године у ОШ „Свети Сава“ у Бачкој Паланци. Ово је уједно била прилика да упознају ученике ове школе који су учесници пројекта „Клуб читалаца“ и са њима размене искуства. Заједно су се дружили и учествовали у радионици посвећеној буквару. На тој изложби причало се о нашем писму, ко га је створио, како је настало и где. Ученици школе домаћина су нас лепо дочекали и испричали шта све знају о нашем писму. Такође, омогућили су нам да видимо како је изгледао први Буквар. Ученици су се лепо дружили тих неколико сати и заједно научили нешто више. Заједно смо се подсетили како је важно да чувамо своје писмо.
У СЕДАМ КОРАКА ДО ПУПИНА
У суботу, 30. јануара 2016. године чланови Клуба читалаца ОШ „Свети Сава“ из Бачке Паланке и ОШ „Браћа Новаков“ из Силбаша и Деспотова посетили су изложбу о Михајлу Пупину „Од физичке до духовне реалности“ у Историјском музеју у Београду.
На пут је кренуло 60-ак наставника и ученика свих узраста, од 2. до 7. разреда. И сам пут је био својеврсна стварна и духовна авантура. Посета нам је послужила као мотивација за најбоље што тек следи – бављење радом и делом, вредностима Михајла Пупина. Избројали смо је у 7 корака које смо као хармонику-водич добили на почетку пута:
ЧИТАМО И ПИШЕМО СА АНОМ ФРАНК
Ученици ОШ „Браћа Новаков“ из Силбаша посетили су 7.4.2016 године ОШ „Свети Сава из Бачке Паланке и учествовали у радионици „Читамо и пишемо са Аном Франк“. Занимљиво је што су на изложбу посетили већим делом ученици шестог разреда којима лик и дело Ане Франк није познато, па су били пуни утисака о изложби и радионици. Ученици су упознати са приликама у којим је одрасла Ана Франк и њеном страшном судбином. После разговора, радили су задатке на припремљеном материјалу.