U našoj školi održano je stručno usavršavanje na temu „Moralni uticaji na razvoj ličnosti“. Prisustvovali su svi nastavnici Stručnog veća za razrednu nastavu uključijući direktora škole kao i stručni saradnici – pedagog i psiholog škole.

Osnovni cilj je utvrđivanje koji sve faktori utiču na moralni razvoj ličnosti deteta. Poznato je da na moralni razvoj ličnosti utiče svakako porodica ali i mnogi faktori iz sredine (obrazovno-vaspitne ustanove, sredstva informisanja, društvene mreže…). Shodno tome, u školi je izvršeno istraživanje tri aspekta uticaja na moralni razvoj ličnosti deteta:

  • uticaj porodice;
  • uticaj škole kao obrazovno-vaspitne institucije kroz prizmu verske nastave;
  • uticaj raznih društvenih mreža (fejsbuka, instagrama, tvitera…).

U istraživanju uticaja porodice na moralni razvoj ličnosti učestvovalo je 37 učenika naše škole uzrasta 9-11. godina (treći i četvrti razred). Učenici su odgovarali na osam pitanja koja se odnose na sistem moralnih vrednosti u porodici. Istakla bih da rezultati očekivano pokazuju izuzetan uticaj roditelja na moralno uzrastanje  i usmerivanje dece. Rezultati anketiranja učenika pokazali su da  u većini porodica postoji izgrađen sistem moralnih vrednosti. U prilog tome govore činjenice da 72,97%  učenika se trude da kod kuće uvek poslušaju svoje roditelje i to čine upravo iz ljubavi prema svojim roditeljima ali i zato što žele da ih poslušaju po svojoj slobodnoj volji. Skoro polovina učenika (43,24% ispitanika) izjasnilo se da nikada ne koriste ružne reči, a oni koji to nažalost čine, to čine ugledajući se na svoje roditelje. Manji udeo ispitanika ružne i neprimerene reči koriste iz navike.

Drugi aspekt istraživanja se odnosi na ispitivanje uloge škole kao obrazovno-vaspitne institucije u razvoju sistema moralnih vrednosti kroz prizmu verske nastave. Istraživanje je obavljeno u vidu ankete u kojoj je učestvovalo 41 učenik uzrasta 13-14. godina (sedmi i osmi razred). Ovaj uzrast učenika je odabran iz razloga što se očekuje da su se u periodu od početka školovanja izgradili u veri i da u tom kontekstu imaju izgrađena određena ubeđenja i stavove o životu, više nego što je to slučaj sa učenicima mlađeg uzrasta. Pitanja su osmišljenja na način da deca odgovaraju u vezi situacija iz svakodnevnog života s tim da su u pitanja bile protkane božije zapovesti tačnije poslednjih šest zapovesti koje govore o odnosu čoveka prema bližnjima svojim, a koje se izučavaju na časovima verske nastave. Rezultati su nedvosmisleno pokazali da škola a naročito verska nastava imaju izuzetno veliki uticaj na razvoj moralnih vrednosti učenika, obzirom da je učenicima izuzetno bitna ljubav i podrška roditelja u svakoj životnoj situaciji, a s druge strane i deca su ta koja ukazuju i dele ljubav i nesebičnu pomoć svojim roditeljima. Takođe, rezultati pokazuju da je većina učenika izgradilo stav o ljubomori kao nečemu što treba izbegavati i boriti se da se ne poklekne razvoju ljubomore obzirom da je svaki čovek stvoren kao ličnost i treba mu pristupiti s ljubavlju, treba mu pomoći a ne odmagati.

Treći aspekt istraživanja odnosi se na ispitivanje uloge društvenih mreža na sistem moralnih vrednosti. Takođe, u ovoj anketi učestvovali su učenici sedmog i osmog razreda što je bilo najprimerenije istraživanju.  Očekivano 99% učenika koristi neki vid društvenih mera. Rezultati su pokazali da postoji uticaj društvenih mreža na sistem moralnih vrednosti ali je on znatno manjeg obima od uticaja porodice i škole.  Većina učenika (80,49% ispitanika) poštuje sistem vrednosti koje su im usadili njihovi roditelji  odnosno poštuju ih i na društvenim mrežama a manji procenat učenika da sistem moralnih vrednosti iz svakodnevnog života ne važi na društvenim mrežama jer su, po njihovom mišljenju, društvene mreže odvojene od života u stvarnosti.  Pojedini učenici, doduše u manjem procentu, koriste pseudonim kako bih iskazali svoje pravo mišljenje obzirom da ne žele da se sazna njihov pravi identitet i kako ne bi snosili posledice.

Kao konačni zaključak istraživanja navela bih da su mnogobrojni uticaji koji utiču na razvoj moralnih vrednosti ličnosti deteta ali svakako je najvažniji i nemerljivi značaj porodice obzirom da dete u porodici stiče prva iskustva iz društvenih odnosa i upoznaje od svojih roditelja osnovne moralne vrednosti (jer je porodica mala Crkva). Škola je sledeća karika u lancu izgradnje moralnih vrednosti, posle porodice najviše vrši dogradnju moralnih osobina izgrađenih u porodici  i osnovni zadatak svih nas koji radimo sa decom je upravo da ih usmerimo na pravi put a to je put moralnih vrednosti i nesebične ljubavi prema bližnjima.

Stanislava  Temerinac

veroučitelj

         ANKETA – uticaj verske nastave na razvoj moralnih vrednosti

  1. Da li vam je u svakoj situaciji bitno da vas roditelji/staratelji podržavaju:
  2. uvek;
  3. ponekad;
  4. nikad.
  5. Kada vas roditelji/staratelji kritikuju zbog nekog postupka, kako reagujete:
  6. smireno i pažljivo ih saslušam;
  7. raspravljam se sa njima;
  8. ne zanima me njihovo mišljenje, uvek radim po svome.
  9. Da li je opravdano izvršiti krađu:
  10. da;
  11. ne;
  12. ponekad.
  13. U slučaju neslaganja roditelja, kako bi postupio/la:
  14. podržao/la bih samo jednog roditelja;
  15. ne bih se mešao/la u njihov odnos;
  16. pokušao/la bih da pomirim svoje roditelje.
  17. Da li je abortus moralno opravdan:
  18. da, jer svako ima pravo na svoj izbor i odluku;
  19. ne, jer je to pogrešno odluka.
  20. Kako reaguješ u situaciji kada si ljubomoran/a na nekoga:
  21. prestaneš da komuniciraš sa njim;
  22. impulsivno reaguješ;
  23. u srcu svom si ljut/a a ne pokazuješ to javno;
  24. nisam ljubomoran/a na druga ili drugaricu.
  25. Da li nekada govoriš neistinu:
  26. ponekad ;
  27. uvek govorim istinu;
  28. često govorim neistinu.
  29. Ako si na prethodno pitanje odgovorio/la sa ponekad ili često govorim neistinu, odgovori na pitanje Zašto pribegavaš neistinama?
  30. iz šale;
  31. nesvesno iz navike;
  32. svesno i namerno.

 

Hvala na odgovorima!

 

ANKETA – uticaj porodice na razvoj moralnih vrednosti

  1. Da li kod kuće poslušaš roditelje/staratelja:
  2. uvek;
  3. nikad;
  4. ponekad.
  5. Više slušam:
  6. tatu;
  7. mamu;
  8. oboje podjednako.
  9. Roditelje/staratelja poslušam zato što:
  10. volim svoje roditelje/staratelje i želim da ih poslušam;
  11. bojim se da me roditelji/staratelji ne kazne zbog neposlušnosti.
  12. Kada pogrešim:
  13. roditelji/staratelji mi objasne zašto je pogrešno moje ponašanje;
  14. ništa mi ne objašnjavaju i ne pitaju me već me odmah kazne.
  15. Ako se posvađam sa bratom ili sestrom:
  16. roditelji/staratelji odmah prekidaju raspravu i rešavaju problem;
  17. roditelji/staratelji ne reaguju na raspravu.
  18. Ponekad koristim ružne reči:
  19. iz navike;
  20. zato što to rade i moji roditelji/staratelji;
  21. nikad ne govorim ružne reči obzirom da je to nepristojno.
  22. Uvek se ugledam i ponašam:
  23. pristojno jer su me tako naučili roditelji/staratelji;
  24. pristojno u prisustvu roditelja/staratelja, a kako ja želim kada nisu prisutni roditelji/staratelji;
  25. uvek na isti način kako se ponašaju moji roditelji/staratelji.
  26. U tvojoj porodici postoje tačno utvrđena pravila ponašanja koja se moraju poštovati uvek:
  27. da;
  28. ne;
  29. pravila se menjaju u zavisnosti od situacije i ko je prisutan u kući.

HVALA NA ODGOVORIMA!

 

ANKETA – uticaj društvenih mreža na moralni razvoj ličnosti

  1. Koje društvene mreže koristiš?
  2. Fejsbuk;
  3. Tviter;
  4. Mesindžer;
  5. Instagram;
  6. Ne koristim.
  7. Na internetu koristim uvek:
  8. pravo ime;
  9. pseudonim;
  10. i jedno i drugo.
  11. Pseudonim koristim:
  12. kako bi mogao/la uvek slobodno da kažem svoje mišljenje bez straha i osude drugih;
  13. kako bi zaštitio/la svoj identitet.
  14. Pravo ime koristim:
  15. jer uvek govorim istinu;
  16. jer uvek volim da svi čuju moje mišljenje i stavove.
  17. Na društvenim mrežama objavljujem:
  18. uvek pristojne slike i fotografije obzirom da mi je stalo do mišljenja porodice i okoline;
  19. postavljam slike i fotografije koje ja želim jer mi nije stalo do mišljenja drugih;
  20. u zavisnosti od situacije.
  21. Da li koristiš neprimerene reči i psovke na društvenim mrežama:
  22. ne;
  23. uvek;
  24. kako kad, u zavisnosti od situacije i okruženja.
  25. Da li izgrađene principe, stavove i pravila ponašanja uvek poštuješ na internetu:
  26. uvek;
  27. ponekad u zavisnosti od situacije;
  28. ne, jer je jedno internet a drugo svakodnevni život.

HVALA NA ODGOVORIMA!

Print Friendly, PDF & Email
MORALNI UTICAJI NA RAZVOJ LIČNOSTI DETETA

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

%d bloggers like this: