U našoj školi održano je stručno usavršavanje na temu „Moralni uticaji na razvoj ličnosti“. Prisustvovali su svi nastavnici Stručnog veća za razrednu nastavu uključijući direktora škole kao i stručni saradnici – pedagog i psiholog škole.
Osnovni cilj je utvrđivanje koji sve faktori utiču na moralni razvoj ličnosti deteta. Poznato je da na moralni razvoj ličnosti utiče svakako porodica ali i mnogi faktori iz sredine (obrazovno-vaspitne ustanove, sredstva informisanja, društvene mreže…). Shodno tome, u školi je izvršeno istraživanje tri aspekta uticaja na moralni razvoj ličnosti deteta:
- uticaj porodice;
- uticaj škole kao obrazovno-vaspitne institucije kroz prizmu verske nastave;
- uticaj raznih društvenih mreža (fejsbuka, instagrama, tvitera…).
U istraživanju uticaja porodice na moralni razvoj ličnosti učestvovalo je 37 učenika naše škole uzrasta 9-11. godina (treći i četvrti razred). Učenici su odgovarali na osam pitanja koja se odnose na sistem moralnih vrednosti u porodici. Istakla bih da rezultati očekivano pokazuju izuzetan uticaj roditelja na moralno uzrastanje i usmerivanje dece. Rezultati anketiranja učenika pokazali su da u većini porodica postoji izgrađen sistem moralnih vrednosti. U prilog tome govore činjenice da 72,97% učenika se trude da kod kuće uvek poslušaju svoje roditelje i to čine upravo iz ljubavi prema svojim roditeljima ali i zato što žele da ih poslušaju po svojoj slobodnoj volji. Skoro polovina učenika (43,24% ispitanika) izjasnilo se da nikada ne koriste ružne reči, a oni koji to nažalost čine, to čine ugledajući se na svoje roditelje. Manji udeo ispitanika ružne i neprimerene reči koriste iz navike.
Drugi aspekt istraživanja se odnosi na ispitivanje uloge škole kao obrazovno-vaspitne institucije u razvoju sistema moralnih vrednosti kroz prizmu verske nastave. Istraživanje je obavljeno u vidu ankete u kojoj je učestvovalo 41 učenik uzrasta 13-14. godina (sedmi i osmi razred). Ovaj uzrast učenika je odabran iz razloga što se očekuje da su se u periodu od početka školovanja izgradili u veri i da u tom kontekstu imaju izgrađena određena ubeđenja i stavove o životu, više nego što je to slučaj sa učenicima mlađeg uzrasta. Pitanja su osmišljenja na način da deca odgovaraju u vezi situacija iz svakodnevnog života s tim da su u pitanja bile protkane božije zapovesti tačnije poslednjih šest zapovesti koje govore o odnosu čoveka prema bližnjima svojim, a koje se izučavaju na časovima verske nastave. Rezultati su nedvosmisleno pokazali da škola a naročito verska nastava imaju izuzetno veliki uticaj na razvoj moralnih vrednosti učenika, obzirom da je učenicima izuzetno bitna ljubav i podrška roditelja u svakoj životnoj situaciji, a s druge strane i deca su ta koja ukazuju i dele ljubav i nesebičnu pomoć svojim roditeljima. Takođe, rezultati pokazuju da je većina učenika izgradilo stav o ljubomori kao nečemu što treba izbegavati i boriti se da se ne poklekne razvoju ljubomore obzirom da je svaki čovek stvoren kao ličnost i treba mu pristupiti s ljubavlju, treba mu pomoći a ne odmagati.
Treći aspekt istraživanja odnosi se na ispitivanje uloge društvenih mreža na sistem moralnih vrednosti. Takođe, u ovoj anketi učestvovali su učenici sedmog i osmog razreda što je bilo najprimerenije istraživanju. Očekivano 99% učenika koristi neki vid društvenih mera. Rezultati su pokazali da postoji uticaj društvenih mreža na sistem moralnih vrednosti ali je on znatno manjeg obima od uticaja porodice i škole. Većina učenika (80,49% ispitanika) poštuje sistem vrednosti koje su im usadili njihovi roditelji odnosno poštuju ih i na društvenim mrežama a manji procenat učenika da sistem moralnih vrednosti iz svakodnevnog života ne važi na društvenim mrežama jer su, po njihovom mišljenju, društvene mreže odvojene od života u stvarnosti. Pojedini učenici, doduše u manjem procentu, koriste pseudonim kako bih iskazali svoje pravo mišljenje obzirom da ne žele da se sazna njihov pravi identitet i kako ne bi snosili posledice.
Kao konačni zaključak istraživanja navela bih da su mnogobrojni uticaji koji utiču na razvoj moralnih vrednosti ličnosti deteta ali svakako je najvažniji i nemerljivi značaj porodice obzirom da dete u porodici stiče prva iskustva iz društvenih odnosa i upoznaje od svojih roditelja osnovne moralne vrednosti (jer je porodica mala Crkva). Škola je sledeća karika u lancu izgradnje moralnih vrednosti, posle porodice najviše vrši dogradnju moralnih osobina izgrađenih u porodici i osnovni zadatak svih nas koji radimo sa decom je upravo da ih usmerimo na pravi put a to je put moralnih vrednosti i nesebične ljubavi prema bližnjima.
Stanislava Temerinac
veroučitelj
ANKETA – uticaj verske nastave na razvoj moralnih vrednosti
- Da li vam je u svakoj situaciji bitno da vas roditelji/staratelji podržavaju:
- uvek;
- ponekad;
- nikad.
- Kada vas roditelji/staratelji kritikuju zbog nekog postupka, kako reagujete:
- smireno i pažljivo ih saslušam;
- raspravljam se sa njima;
- ne zanima me njihovo mišljenje, uvek radim po svome.
- Da li je opravdano izvršiti krađu:
- da;
- ne;
- ponekad.
- U slučaju neslaganja roditelja, kako bi postupio/la:
- podržao/la bih samo jednog roditelja;
- ne bih se mešao/la u njihov odnos;
- pokušao/la bih da pomirim svoje roditelje.
- Da li je abortus moralno opravdan:
- da, jer svako ima pravo na svoj izbor i odluku;
- ne, jer je to pogrešno odluka.
- Kako reaguješ u situaciji kada si ljubomoran/a na nekoga:
- prestaneš da komuniciraš sa njim;
- impulsivno reaguješ;
- u srcu svom si ljut/a a ne pokazuješ to javno;
- nisam ljubomoran/a na druga ili drugaricu.
- Da li nekada govoriš neistinu:
- ponekad ;
- uvek govorim istinu;
- često govorim neistinu.
- Ako si na prethodno pitanje odgovorio/la sa ponekad ili često govorim neistinu, odgovori na pitanje Zašto pribegavaš neistinama?
- iz šale;
- nesvesno iz navike;
- svesno i namerno.
Hvala na odgovorima!
ANKETA – uticaj porodice na razvoj moralnih vrednosti
- Da li kod kuće poslušaš roditelje/staratelja:
- uvek;
- nikad;
- ponekad.
- Više slušam:
- tatu;
- mamu;
- oboje podjednako.
- Roditelje/staratelja poslušam zato što:
- volim svoje roditelje/staratelje i želim da ih poslušam;
- bojim se da me roditelji/staratelji ne kazne zbog neposlušnosti.
- Kada pogrešim:
- roditelji/staratelji mi objasne zašto je pogrešno moje ponašanje;
- ništa mi ne objašnjavaju i ne pitaju me već me odmah kazne.
- Ako se posvađam sa bratom ili sestrom:
- roditelji/staratelji odmah prekidaju raspravu i rešavaju problem;
- roditelji/staratelji ne reaguju na raspravu.
- Ponekad koristim ružne reči:
- iz navike;
- zato što to rade i moji roditelji/staratelji;
- nikad ne govorim ružne reči obzirom da je to nepristojno.
- Uvek se ugledam i ponašam:
- pristojno jer su me tako naučili roditelji/staratelji;
- pristojno u prisustvu roditelja/staratelja, a kako ja želim kada nisu prisutni roditelji/staratelji;
- uvek na isti način kako se ponašaju moji roditelji/staratelji.
- U tvojoj porodici postoje tačno utvrđena pravila ponašanja koja se moraju poštovati uvek:
- da;
- ne;
- pravila se menjaju u zavisnosti od situacije i ko je prisutan u kući.
HVALA NA ODGOVORIMA!
ANKETA – uticaj društvenih mreža na moralni razvoj ličnosti
- Koje društvene mreže koristiš?
- Fejsbuk;
- Tviter;
- Mesindžer;
- Instagram;
- Ne koristim.
- Na internetu koristim uvek:
- pravo ime;
- pseudonim;
- i jedno i drugo.
- Pseudonim koristim:
- kako bi mogao/la uvek slobodno da kažem svoje mišljenje bez straha i osude drugih;
- kako bi zaštitio/la svoj identitet.
- Pravo ime koristim:
- jer uvek govorim istinu;
- jer uvek volim da svi čuju moje mišljenje i stavove.
- Na društvenim mrežama objavljujem:
- uvek pristojne slike i fotografije obzirom da mi je stalo do mišljenja porodice i okoline;
- postavljam slike i fotografije koje ja želim jer mi nije stalo do mišljenja drugih;
- u zavisnosti od situacije.
- Da li koristiš neprimerene reči i psovke na društvenim mrežama:
- ne;
- uvek;
- kako kad, u zavisnosti od situacije i okruženja.
- Da li izgrađene principe, stavove i pravila ponašanja uvek poštuješ na internetu:
- uvek;
- ponekad u zavisnosti od situacije;
- ne, jer je jedno internet a drugo svakodnevni život.
HVALA NA ODGOVORIMA!