Inkluzija u OŠ „Braća Novakov“
Profesionalna orijentacija
Moja škola – moj klub
Klub čitalaca
Zelene škole Vojvodine
Dan po dan
Novinari
Inkluzivna praksa u OŠ „Braća Novakov“ Silbaš
U Osnovnoj školi „Braća Novakov“ inkluzivno obrazovanje je prisutno već niz godina, samo što sa zakonskim promenama poprima različite oblike realizacije.
Posle stupanja na snagu Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja u septembru 2009. godine naša škola je postavila sledeće ciljeve:
unapređivanje profesionalnih kompetencija zaposlenih u školi za rad sa decom i učenicima sa smetnjama u razvoju/teškoćama u učenju
senzibilizacija svih školskih aktera za prihvatanje i podršku deci i učenicima sa smetnjama u razvoju/teškoćama u učenju
kvalitetnije uključivanje dece i učenika sa smetnjama u razvoju/teškoćama u učenju u obrazovno-vaspitni proces u okviru redovnog sistema obrazovanja i uključivanje dece iz osetljivih grupa u sistem obrazovanja.
Kako bi doprineli ostvarivanju tih ciljeva postavljeni su sledeći zadaci:
Rad na dodatnoj edukaciji realizatora obrazovno-vaspitnog rada
Naša škola je u ustanovi organizovala realizaciju sledećih seminara i edukacija:
„Inkluzivno obrazovanje i individualni obrazovni plan“
„Motivacija i psihološki principi učenja“
„Planiranje u razrednoj nastavi uz primenu inovativnih metoda“
„Čitanjem i pisanjem do kritičkog mišljenja“
„Smetnje u učenju – prepoznavanje i prevazilaženje smetnji u učenju dece predškolskog i školskog uzrasta“
Uključivanje u DILS projekat i obuka Školskog tima za savladavanje strategija i postupaka prilagođavanja nastave deci i učenicima sa smetnjama u razvoju/teškoćama u učenju/darovitoj deci.
Edukacija članova stručnih veća kroz sledeće sadržaje:
Stručno veće razredne nastave:
„Hiperaktivnost kod dece školskog uzrasta“
„Diferencirana nastava u nastavi matematike“
„Elektronsko učenje u nastavi“
„Umemo li da realizujemo IOP i koliko uspešno“
Stručno veće nastavnika društveno-jezičke grupe predmeta
„Mogućnosti primene računara u nastavi jezika“
„Metode aktivnog učenja“
„Diferencirana nastava u realizaciji sadržaja muzičke kulture“
„Razvoj individualnih sposobnosti kroz nastavu likovne kulture“
Stručno veće nastavnika prirodno-matematičke grupe predmeta:
„Korektivne vežbe na otklanjanju lošeg držanja tela“
„Metode aktivnog učenja“
„Učenici u ulozi nastavnika – vodiča“ na primeru nastave geografije
„Eksperiment u nastavi – istraživački radovi učenika“ na primeru nastave hemije
Nastavničko veće
„Dopunski i dodatni rad u osnovnoj školi“
„Ocenjivanje učeničkih postignuća i obrazovni standardi“
„Biblioteka i nastava“
„Konflikti – nenasilno rešavanje konflikata“
„Prezentacija pripremnog predškolskog programa“ (aktivnosti iz sadržaja PPP koje doprinose predupređenju teškoća u učenju i umanjenju razvojnih poteškoća)
U toku školske 2011/2012. godine škola u oblasti edukacije realizatora obrazovno-vaspitnog rada planira:
akreditovani seminar za sve članove Nastavničkog veća „NTC sistem učenja – razvoj kreativnog i funkcionalnog razmišljanja i efikasnog učenja“ (broj 821 iz Kataloga stalnog stručnog usavršavanja zaposlenih u obrazovanju za školsku 2011/2012. godinu)
akreditovani seminar za vaspitače PPP „Priprema za početno čitanje i pisanje – od sluha do slova model B“ (broj 771 iz Kataloga stalnog stručnog usavršavanja zaposlenih u obrazovanju za školsku 2011/2012. godinu)
Za Stručno veće za razrednu nastavu predviđena je edukacija na sledeće teme:
„Motivacija i školsko učenje“
Implementacija metoda aktivnog učenja i inovativnih metoda obrađenih kroz seminar „Čitanjem i pisanjem do kritičkog mišljenja“ na primeru nastave srpskog jezika, matematike i sveta oko nas na razrednoj nastavi
Za Stručno veće nastavnika društveno-jezičke grupe predmeta predviđena je edukacija na sledeće teme:
Implemetacija metoda aktivnog učenja i inovativnih metoda obrađenih kroz seminar „Čitanjem i pisanjem do kritičkog mišljenja“ na primeru nastave engleskog i slovačkog jezika.
Za Stručno veće nastavnika prirodno-matematičke grupe predmeta predviđena je edukacija na sledeće teme:
Implemetacija metoda aktivnog učenja i inovativnih metoda obrađenih kroz seminar „Čitanjem i pisanjem do kritičkog mišljenja“ na primeru nastave fizike i matematike.
„Smetnje u razvoju i nastava fizičkog vaspitanja“
„Rad sa darovitim učenicima kroz nastavni i vannastavni rad“
Nastavničko veće
„Nove nastavne metode koje doprinose efikasnom učenju“
„Zadovoljstvo i nezadovoljstvo učenika aktivnostima i radom u školi“ – prikaz istraživanja
„Međuljudska komunikacija“
U okviru senzibilizacije realizatora obrazovno-vaspitnog rada za prihvatanje i podršku deci i učenicima sa smetnjama u razvoju/teškoćama u učenju predviđene su sledeće aktivnosti
Analiza uspeha svakog pojedinog učenika na sednicama odeljenjskih veća kako bi se pronašla mera za svakog učenika.
Analiza primera dobre prakse za rad sa decom i učenicima sa smetnjama u razvoju/teškoćama u učenju na sastancima stručnih veća i timova radi usavršavanja sopstvene prakse realizatora.
Pozivanje roditelja i ostalih članova porodice dece i učenika, predstavnika susednih škola, zdravstvenih radnika, udruženja Roma i lokalne samouprave na prezentacije učeničkog stvaralaštva u koje su uključeni svi učenici škole.
Moto škole je „Svako dete može da uči“ i nalazi se u holu škole i ističe se na svakoj manifestaciji kulturnog i sportskog sadržaja.
Promocija inkluzivne prakse preko medija, preko sajta škole, preko Saveta roditelja i Školskog odbora.
Pregled pismenih priprema nastavnika za čas kako bi se sagledala individualizacija nastavnog procesa.
Neprestano podsticanje realizatora obrazovno-vaspitnog procesa na potrebu individualizacije rada sa učenicima.
Edukacija roditelja o potrebi i načinu bavljenja detetom od predškolskog uzrasta.
Za kvalitetnije uključivanje dece i učenika sa smetnjama u razvoju/teškoćama u učenju u obrazovno-vaspitni proces u okviru redovnog sistema obrazovanja predviđeno je:
Osavremenjavanje obrazovno-vaspitnog procesa kroz primenu nastavne tehnologije (lap top, projektor, magnetne table, muzička linija i sl.).
Prikaz znanja i umenja dece i učenika kroz manifestacije i priredbe (likovna kolonija, bazar rukotvorina, igre bez granica, kros, sportski turniri, sadržaj programa priredbi).
Usmeravanje dece i učenika u školske i vanškolske aktivnosti kako bi se razvili potencijali dece i učenika.
Izrada dosijea dece i učenika radi bližeg upoznavanja i ranog otkrivanja teškoća/smetnji u razvoju/učenju i rada na prevenciji istih.
Upućivanje dece i učenika u specijalizovane institucije radi otklanjanja uočenih teškoća/smetnji u razvoju/učenju.
Organizacija logopedskog rada u školi.
Angažovanje profesora razredne nastave pripravnika-stažista kao saradnika učiteljima koji u odeljenju imaju veći broj učenika/učenika sa teškoćama/smetnjama u razvoju/učenju.
Izrada idividualnih obrazovnih planova za učenike.
Pomoć i podrška realizatorima IOP-a od strane pedagoško-psihološke službe i stručnih lica mimo škole.
Na osnovu praćenja realizacije svega navedenog, za naredni period školi i dalje ostaje zadatak savladavanja problema na unapređenju profesionalnih kompetencija za rad sa decom i učenicima sa teškoćama/smetnjama u razvoju/učenju. Treba pojačati rad na senzibilizaciji svih zaposlenih radi postizanja jedinstvenog pristupa u sprovođenju inkluzivne prakse. I dalje se pitamo koliko smo uspešni u realizaciji IOP-a i evaluaciji učeničkih produkata rada, tj. primeni Pravilnika o ocenjivanju. Nužno je da ocenu shvatimo kao meru indivudualnog nivoa znanja, umenja, napredovanja učenika u odnosu na prethodno postignuće, odnosno da ocenu shvatimo kao uvažavanje individualnih razlika, potrebe za podrškom i nivoa postignuća učenika.
Rajka Čabrilo, pedagog škole i Vladimir Šimo, psiholog škole
MOJA ŠKOLA – KLUB
Četvrti opštinski turnur mini maksi kup za devojčice uzrasta 2003. i mlađe održan je u Obrovcu 17.3.2016.
Učestvovalo je šest ekipa:
Bačka Palanka OŠ „Desanka Maksimović“ i „Vuk Karadžić“,
Silbaš OŠ „Braća Novakov“,
Obrovac OŠ „Žarko Zrenjanin“,
Čelarevo OŠ „Zdravko Čelar“ i
Gajdobra OŠ „Aleksa Šantić“.
ekipa sa nastavnikom svi učesnici
Vesti
Domaćin turnira u fudbalu za devojčice u okviru projekta „Moja škola moj klub“ bila je OŠ „Desanka Maksimović“ iz Bačke Palanke. Pored škole domaćina učešće je uzelo još četiri opštinske škole: OŠ „Vuk Karadžić“ (Bačka Palanka), OŠ „Braća Novakov“ (Silbaš), OŠ „Mileta Protić“ (Tovariševo) i OŠ „Aleksa Šantić“ (Gajdobra).
Iako rezultat ovde nije bio primaran u ovom prvom susretu ove školske godine, najuspešnije su bile devojčice iz Silbaša koje su u finalu savladale ekipu domaćina, koja je imala značajnu podršku sa tribina. Svaka od ekipa je pokazala ovladanost tehnikom igre, poštovanje protivnika i maksimalno zalaganje za svoju ekipu.
Sve ekipe (predstavnici škola) su se dogovorile da se ove školske godine sastaju jednom mesečno, svaki put u drugoj školi. Napravljen je okviran plan odigravanja turnira i sledeći susret je zakazan u Silbašu sredinom decembra.
Na kraju, u prijatnoj i prijateljskoj atmosferi svi su se srdačno pozdravili u iščekivanju sledećeg susreta.
OŠ “Jovan Jovanović – Zmaj“ Zmajevo je organizovala turnir u fudbalu za devojčice u okviru projekta „Moja škola-moj klub“. Turnir se održao u okviru rasporeda Festivala fudbala za prolećni deo u regionu TFS Novi Sad, sportsko druženje je realizovano 27.4.2016. godine na Sportskom Centru u Zmajevu. Turniru su prisustvovale ekipe iz osam škola (od V do VIII razreda), a sve su učesnice projekta „Moja škola – moj klub“:
A grupa:
1. OŠ „Dositej Obradović“ Novi Sad;
2. OŠ „Vuk Karadžić“ Bačko Dobro Polje
3. OŠ „Branko Radičević“ Ravno Selo
4. OŠ „Branko Radičević“ Savno Selo
B grupa:
1. OŠ „Jovan Jovanović-Zmaj“ Zmajevo
2. OŠ „Bratstvo Jedinstvo“ Kucura
3. OŠ „Braća Novakov“ Silbaš
4. OŠ „Desanka Maksimović“
U lepom prolećnom dan i fudbalskoj igri na otvorenim terenima, druženje je proteklo na zavidnom nivou, i u drugarskom duhu.
BAVITE SE SPORTOM NE MOŽE DA ŠKODI,
SPORTITI SU BILI I BIĆE U MODI !
MEĐUŠKOLSKI PROJEKAT „KLUB ČITALACA“
Projekat Klub čitalaca je međuškolski projekt. Pošto nas aktivnosti čine zadovoljnim inicijativu je pokrenula Marija Milosavljev, nastavnica srpskog jezika koja je već imala snažno iskustvo u projektima – Dan po dan, Kreativno pisanje. Sada je odlučila da se odazove izazovu i nastavi promociju čitanje i razvoj kritičkog mišljenja. Verujemo, da će ova aktivnost dati dobrobit na svim planovima u razvoju ličnosti učenika i njihovim postignućima, kroz svakodnevni rad i samoobrazovanje. Na početku školske godine klub čitalaca u Silbašu broji 37 učenika sa razredne i 28 sa predmetne nastave. Konkurs je otvoren čitave školske godine, pa verujemo da će učenici razgovarajući među sobom pokrenuti one koji su se kolebali i koji na početku godine nicu shvatili vrednost ove aktivnosti.
Nakon upućene poruke Marije Kiri „Ničega se ne treba plašiti, treba samo razumeti“ a pošto znamo, da je čitanje izvor znanja nadamo se velikom odazivu naših učenika.
Ovo su članovi kluba iz naše škole:
NA POČETKU BEŠE SLOVO – BUKVAR
Učenici iz Despotova posetili su izložbu posvećenu bukvarima 24.11.2015. godine u OŠ „Sveti Sava“ u Bačkoj Palanci. Ovo je ujedno bila prilika da upoznaju učenike ove škole koji su učesnici projekta „Klub čitalaca“ i sa njima razmene iskustva. Zajedno su se družili i učestvovali u radionici posvećenoj bukvaru. Na toj izložbi pričalo se o našem pismu, ko ga je stvorio, kako je nastalo i gde. Učenici škole domaćina su nas lepo dočekali i ispričali šta sve znaju o našem pismu. Takođe, omogućili su nam da vidimo kako je izgledao prvi Bukvar. Učenici su se lepo družili tih nekoliko sati i zajedno naučili nešto više. Zajedno smo se podsetili kako je važno da čuvamo svoje pismo.
U SEDAM KORAKA DO PUPINA
U subotu, 30. januara 2016. godine članovi Kluba čitalaca OŠ „Sveti Sava“ iz Bačke Palanke i OŠ „Braća Novakov“ iz Silbaša i Despotova posetili su izložbu o Mihajlu Pupinu „Od fizičke do duhovne realnosti“ u Istorijskom muzeju u Beogradu.
Na put je krenulo 60-ak nastavnika i učenika svih uzrasta, od 2. do 7. razreda. I sam put je bio svojevrsna stvarna i duhovna avantura. Poseta nam je poslužila kao motivacija za najbolje što tek sledi – bavljenje radom i delom, vrednostima Mihajla Pupina. Izbrojali smo je u 7 koraka koje smo kao harmoniku-vodič dobili na početku puta:
ČITAMO I PIŠEMO SA ANOM FRANK
Učenici OŠ „Braća Novakov“ iz Silbaša posetili su 7.4.2016 godine OŠ „Sveti Sava iz Bačke Palanke i učestvovali u radionici „Čitamo i pišemo sa Anom Frank“. Zanimljivo je što su na izložbu posetili većim delom učenici šestog razreda kojima lik i delo Ane Frank nije poznato, pa su bili puni utisaka o izložbi i radionici. Učenici su upoznati sa prilikama u kojim je odrasla Ana Frank i njenom strašnom sudbinom. Posle razgovora, radili su zadatke na pripremljenom materijalu.